Måndag eftermiddag drog årets 1:a skörd av ensilage igång, varit mycket velande hit och dit när vi skulle starta då det har utlovats regn vissa dagar. Vi började att slå på söndagen och var tveksamma hur mycket regn det skulle komma måndag eftermiddag. Men vi kunde börja köra på seneftermiddagen efter en liten skvätt efter lunch. Har varit svårt att få till det med personal under gårdagen, men idag är det full styrka och rullar på bättre. Har även fattats någon traktor då vi var tvungna att få ut en del kvigor samtidigt(allt i ladugården måste också rulla på, det kan inte stå still en vecka pga av gräskörning, även om man försöker prioritera så klart). Nu satsar vi på att köra klart innan fredag kväll/lördag-för då kommer det mera regn!

Första åkern som kördes i måndags eftermiddag

Igår kalvade en favoritko- 1437 Krona (Freak x Viken) , hon är dotter till idag äldsta kon på gården 802 Krona som har passerat 100 000 kg ECM. 1437 hade även i NTM 14 och då fick hon sin 5:e kalv nu. Mjölkade 12 797 kg ECM förra laktationen och har fått ihop 47 504 kg ECm i livstidsproduktion hittills. Vi körde genvägen förra veckan och då fick det bli X-vik på planen även denna gång, en sådan ko vill man gärna få döttrar efter! Det blev en X variant denna gång också, en kvigkalv efter Hipster.

1437 Krona