Gammel-Hilma är född i våran gamla ladugård den 18 september 2003. Vi hade den sommaren börjat med ladugårdsbygget. Hon är nu i sin och ska kalva för 10:e gången här i mitten på månaden. Idag besökte hon en verkstol för 27:e gången räknade jag ut. Hon var ok i fötterna, det är benen som oroar mig lite. Bakbenen har blivit lite krokiga senaste året.
Ni kanske har undrat över varför jag inte berättar hur det går med klövhälsan nuförtiden… Förr kunde vi ju ha verkningar utan en enda anmärkning, som mest när det var ”dåligt” kunde det vara 8-9 anmärkningar. Nu är vi glada om det är 8-9 kor som är OK! Vad har då hänt?? Jo, vi bytte ju klövis häromåret. Till en som rapporterar. (Förut gjorde vi det själva i klövisens namn..) Och en som är lite mer noggrann med verkning OCH rapportering. Det är ju mest lindriga rötor vi har, och eksem. Och annars är det då ingen skillnad mot förut, t.o.m att korna är friskare nu när det har varit torra somrar/höstar. Har inte haft nån klövspalt på 2 år nu, peppar, peppar. Däremot har limax ökat senaste åren. Släppte lite fokus på benen i avelsplanen för några år sen, och fick lite sämre ben som ett brev på posten.. Nu är benfokus tillbaka!