Är de nya (efter SÅÅ många år) kalvningsboxarna klara! Helt fantastiskt tycker jag. Fast egentligen är det en så kallad gruppkalvningssbox, men den ska fungera som ”inför” kalvningsbox, korna ska alltså flyttas till en individuell kalvningsbox när det är dags på riktigt. Så nu väntar vi stora underverk på bla mastitfronten också.. 🙂  då vi kan minska smittrycket radikalt. Får väl se hur det går med det 🙂 bättre blir det i alla fall än att riskera att de kalvar ute i lösdriften med vad allt det innebär.

Idag ska vi börja köra in helsädesensilaget för det här året. Vi ligger efter med planeringen bara, så det blev en del trixande för att få ihop tillräckligt med personal överallt, pust! Men verkar som att det löser sig. Räknar med att vara klara imorgon kväll, är ca 60 ha som ska köras.

Annars så hade vi våran första e-coli mastit på 3 veckor förra veckan, så det verkar som att de nya strörutinerna fungerar (omsätta spånet inom 48 timmar). Har dock väldigt svårt att få till lagom mängd så att det tar slut i rätt tid, eller inte blir tomt för tidigt. Får justera ett tag till verkar det som.