Fast hon är ingen best, 666 Perla (Hammer-S Adam), bara en söt liten kalv. Mamma är 586, hon som jag fiskade upp ur kulverten för drygt 2 år sen, när hon hade bråttom ut och föddes i lösdriften. Mjölkar idag över 40 kg och ser riktigt fin ut. 586 och 666 är dom enda Perlorna vi har. Det blev aldrig nån storfamilj av kvigan som köptes från Lunden för över 10 år sen. Faktiskt är dom båda ”X-vikare”.
Nu är helsäden bärgad. Vet ej exakt men tror det blev ca 550 balar. Maken hann inte köra hem alla, fick 45 mm regn på ett dygn nu, så han fick ge upp i morse. Man vill ju inte börja med att köra sönder nya vallar redan insåningsåret.. Dom går väl att få hem när det fryser, åtminstone.
Så idag stängde jag betet för korna. Nu vill vi ha ordning på kotrafiken igen, och mera mjölk!
Kalvarna ploppar ut i parti och minut, kvigkalvar faktiskt! Nästa Gibson-kviga fick en kviga efter Herax, och i morse kalvade den första Flinta-kvigan in, med en liten tjej efter Herax. Flintan ser fantastiskt fin ut, fint juver med rejäla spenar. Gibson-kvigorna har pyttesmå spenar men funkar bra ändå. Den äldre Gibson som kalvade i våras har ordentliga spenar.
I dag anlände ett gäng rejäla SRB-tjurkalvar från Älvsbyn. Man får söka med ljus och lykta efter SRB-kalvar nuförtiden..