Fredagen den 1 mars samlades arton av ungdomsgruppens medlemmar i Skirögården utanför Vetlanda för årsmötesförhandlingar och trevligt umgänge. Vi inledde med lätt lunch som blev något försenad av att vi fick tina snö att koka äggen i, då vi inte hade vatten på grund av en vattenläcka. Efter maten berättade Anette Sunnanstad, som har stor erfarenhet av föreningsarbete inom LRF och Bygdegårdarnas riksförbund, om en förenings och styrelses uppgifter. Sedan besökte vi Maria och Lars Brihall i Byestad och fick titta på deras fina besättning och höra lite om deras produktionsfilosofi och tankar om framtiden.

Tillbaka i Skirögården lyssnade vi till Christer Samuelsson i Juby som berättade om sin besättning, sitt avelsintresse, historien bakom de olika kofamiljerna, tjurar han fött upp och favorittjurar han använt. Det var mycket inspirerande och visar hur långt man kan komma om man vågar gå sina egna vägar och har ett fokuserat avelsarbete på besättningsnivå.

Under årsmötet valdes styrelsen och valberedningen om i sin helhet. Två motioner antogs för att skickas till SRB-stämman. Kvällen avslutades med en fantastiskt god middag från Brittas restaurang i Korsberga. Tio medlemmar sov över inför Elmia-upptakten på lördagen.

Dagen efter besökte vi åter Byestad och Maria visade med hjälp av Karin Svensson och Marie Arvidsson hur man tränar, stylar och visar sin ko på utställning. Det var mycket informativt och jag tror att vi var flera som det genast ville hem och pröva våra nya kunskaper.