Och efter kyla och regn sista tiden så slog det till och blev varmt idag, över 20 grader på eftermiddagen. Har ju av förklarliga skäl inte kommit så långt med vårbruket, men nu säger (den högst pålitliga) väderprognosen att det efter de närmsta få dagarna med fint väder som kommer, så blir det regn igen. Så nu utbröt den STORA beslutsångesten på gården- hinna förbereda för sådd och så någonting innan regnet?? Eller vänta och ha allt osått hur länge då? Eftersom att det har varit så kallt så är ju inte heller marken speciellt optimal för sådd. Men vi verkar inte vara ensamma, grannen ringde till maken idag och frågade hur vi tänkte göra- de kom fram till att om den ena började att harva så skulle den andra också göra det…Frågan är ju bara vem som ska våga börja.

Plöjning efter gödselkörning

Har ändå fått ut sinkor och dräktiga kvigor på båda gårdarna nu, får se om vi hinner köra ut några fler kvigor, men det hänger också lite på vad den så kallade uteavdelningen tänker bestämma sig för.

Jag har haft min egna måntaliga ångest över löneberäkningar, blev ju några till att beräkna på och så var det en del semestrar den här gången. Men det kommer att bli bättre med just det i och med nya löneprogrammet, nu när jag får hjälp med programmet så ska det från och med nästa år kunna räknas ut en del automatiskt, när man har fått registrera ett helt löneår. Jippie!

Kossorna rullar på skapligt på Janpers, stabilt lägre celler, ca 120-160 000 i tank. När det går upp till 160 000 så är det en eller flera flockkor, så nu börjar det att vara som på den gamla goda tiden (eller för några år sedan i alla fall) 🙂 Rätt stabilt med mjölkmängden också, men lite besviken på senaste provmjölkningsresultatet då vi tappat ner ett 100-tal igen till 12 496 kg ECM.