I dag har vi huvudsakligen tagit det lugnt. Före kvällsmjölket var vi iväg och hämtade hem fler djur från svärfar. En kviga, 1251 Lilja,e Fors x Gunnarstorp, som vi  häromdagen noterade hade börjat fylla på juvret (kalvningen beräknad till 13 oktober), sen tog vi även med hennes lillasyster som ska följa med till Elmia, plus två av hennes jämnåriga. 1251 ser ut att bli trevlig, så här långt tycks hon få kanonligament och  bra framjuver. I kroppen påminner hon mer om moster efter Karleby än mamma efter Gunnarstorp. 1251 föddes själv några veckor för tidigt. Klas hittade henne i hagen, uttorkad mitt i solen och tog henne i traktorhytten hem. Där sondade han i henne vatten och sedan råmjölk från frysen, mamman hade ingen mjölk till att börja med.  Det dröjde några veckor innan mamman, 1148 kom igång, men sedan har inget märkts varken på produktion eller dräktighet. Hon har nu blivit vår yngsta fjärdekalvare, hon är född i september 2010, första kalvningen var i augusti 2012 och fjärde kalvningen var andra juni i år(tvillingar).

SAMSUNG

1148 förra året inför tredjekalven

Vi fick analyssvaren på förstaskörden häromdagen. Första provtagningen på flera år, vi har inte riktigt kommit till skott. Resultatet var 11 MJ, 163 råprotein och 505 NDF. Vi får hoppas de andra skördarna är lika bra. 🙂 Vi köpte en fodermixer, två år gammal, men oanvänd, på en auktion härom veckan. Vi får förhoppningsvis hem den i morgon eller på tisdag. Sen måste elskåpet säkras upp, så det går att köra den. Vi räknar med att mixa gräsensilage, helsäd och en liten gnutta spannmål. Det ska bli intressant och se hur det funkar.