Förra veckan så gjorde vi första bedömningen för att kunna vara med i ”Elitbesättning” (fråga mig inte varför vi inte har varit med tidigare-det har helt enkelt inte blivit av) Det var 13 st 3:e kalvare som var aktuella den här gången och resultaten var över förväntan för min del! Medel på helheten var 82,8 och det var 2 st kor som hade 86 respektive 87 i helhet. Vi har inte direkt någon ”exteriör” besättning. Tycker att det är kul med snygga kor och kör en grupp med kor som ser bra ut, eller har potential (om det är en kviga) i en egen grupp i genvägen där vi väljer tjurar med extra bra exteriör. Men annars så har vi mest fokus på mjölkmängd, halter och hållbara kor i vårat avelsmål. En favorit som vi diskuterade mycket innan hon blev bedömd är 1642 Kana (Arn x S Valpas). Vi diskuterade om hon skulle ha köttras eller ej, producerar inte jättemycket, men jag gillar hennes modell och hon fick 85 i helhet. Så det blev en vanlig tjur på planen.

En annan ko som vi fick skratta åt idag är 1160 Lilly (Isåsen x Gunnarstorp) som är en slaktko. En av de anställda frågade när hon skulle slaktas, hon har stått så länge på slaktlistan tyckte hon. Jag kollade vad hon mjölkade (för det är det som avgör först och främst när de får gå iväg om de inte har andra problem så klart) och hon mjölkade 28 kg i snitt- efter 1017 laktationsdagar ! 🙂 Hennes ursprungliga utslagsorsak är höga celler och upprepade mastiter-även om cellerna senaste provningen var ok- 255 000. Men så mitt svar blev att hon blir nog kvar ett tag till 🙂