Förra veckan fick vi ett brev från VikingGenetics att tjurkalven vi sålde förra året har blivit insatt som ungtjur! 3-9780 Fog ska han tydligen heta! 🙂 Efter Flame och Record. Var så klart tvungen att beställa några doser när jag beställde sperma i helgen. Hans mor 1259 Rölla kalvade för andra gången för 40 dagar sedan och mjölkar nu 45 kg/dag.DSC_0412

En tråkigare sak var en tjurkalv som föddes i fredags, 1103 Krona kalvade på morgonen och allt verkade som vanligt. Ända till den skulle försöka resa sig, frambenen var helt krumma och gick inte att räta ut. Sådant händer då och då även om de var mer böjda än jag har sett förut. De brukar räta ut sig efter några dagar. Han ville inte äta när han skulle få sin råmjölk,  så han blev sondad. Som alltid, om kalven inte vill äta sitt första mål med råmjölk. Så det var inte förrän på morgonen efter det upptäcktes att mjölken han drack rann ut genom nosen. Tittade in i munnen och han hade gomspalt! Har aldrig sett det förut. Så det fanns tyvärr bara en utväg. 🙁 Far var 3-9664 Epok. Har fått 5 st kalvar efter honom innan, så det var säkert bara en tillfällighet.

Idag fick lite sinkor flytta ut och ”vädra av sig”. Blev dock lite besviken på dem, de hoppade nästan inte alls!DSC_0410