Så tillslut blev det färdigtröskat det här året! 🙂 Det var många tröskor inblandade den här hösten, många haverier samt att vädret har varit emot oss.  Men som vanligt så ska man gnälla lite: över all halm som är kvar ute/som blir förlorad(?) samt plöjning och gödselkörning som är kvar. Vi har det även stressigt att få ut gödseln innan sista oktober, längre får vi inte köra i våran del av kommunen pga vattenkänsligt område som det blev klassat som för några år sedan. Vi har som (många andra också verkar ha) lite för lite lagringskapacitet för gödseln, så vi måste köra ut in i det sista och börja så tidigt som det går på våren.

Sista åkern som blir tröskad i år.

Den här veckan klövverkar vi, mycket planering för att få till det arbetet, plus alla vanliga rutinjobb. Men jag hoppas  att det ska flyta på, jag kan inte vara med själv så mycket denna gång.

Nu har vi börjat att utfodra med den sista delen av årets första skörd (vi skördade i mer än 7 dagar pga regnuppehåll) som ligger i en limpa. Vi har fått ovanligt höga halter(för att vara hos oss): ca 4,4-4,5 procent i fett och 3,6 i protein. Fettet brukar ligga betydligt lägre tyvärr. Men mjölkmängden är inte riktigt med, skulle behövas några kilo till i snitt per ko för att vi ska känna oss nöjda. Så nu hoppas vi att det blir bättre när vi får börja med den tidigare skördade plansilon.