554 Härta efter Ullimulli- Saringe- O Brolin- Soukolo är en av sommarens trevliga (till utseendet..) första kalvare. Hon är tyvärr inte så social, men alla kan ju inte vara det…
DSC_0297 En annan är 554:as moster, 550. Hon är efter Super- O Brolin- Soukolo- Fyn Rock. (Sorry, suddig bild). Hon är desto trevligare i lynnet, en mysig kossa.
Idag är det ju 5 veckor sen vi började 1:a skörden, så planen var ju att börja 2:a skörden. Men vädret vill annat… Lovades regn hela veckan, men nu ska det visst vara uppehåll till torsdag kväll. Kanske vi hinner få balat lite innan dess. För bala ska vi, nästan allt. Ska toppfylla lilla tornet med ca 10 lass bara, och stora tornet får pension. Har haft ett he–ete att få ut det sista fodret ur den nu pga en kombination av blött foder, dåliga rör och en trött fläkt. Vi satsar nog inte mera på tornen..
Fick en lånetraktor i går, när 412:an åkte till verkstan, en 180 hästars Claas! Huvva vilken klumpeduns. Ska hämta tjurkalvar från Polcirkelgården i morgon med den. Får se hur det går..
Idag har vi tagit in tre närkalvande sinkor från betet och släppt ut en. Och i kväll kom det en till Y-vik tjurkalv från 421 Sabina. En riktig bamsing, förstås. Hon var beräknad att kalva 5 juli! Nu ska vi heja på tjejerna i fotbollen. Blir hårt!