Imorse så hittade maken och en av de anställda en fläkt ko i första mjölkningsgruppen 🙁 vet inte alls vad som har hänt, troligen har hon varit brunstig och ridit. Prognosen ser inget vidare ut, hon är utlyft ur kogruppen och ligger och återhämtar sig utanför. (inga bilder publiceras på detta :S) Ska lyfta henne med stora lastmaskinen till en av boxarna senare idag. Hoppas att det kommer att gå bra, vi räddar många genom rehab på halmbädd och lyft av lastmaskin 2 ggr/dag, men det brukar ta tid.

I torsdags hade vi personalmöte som vi alltid har en gång per månad. Den här gången så brainstormade vi ang tidsbesparing. Arbetstidstudien vi gjorde visade att vi låg en bra bit över medel i arbetad timme/ko och år, tyvärr.  🙁 Det har man inte alls råd med i dessa tider. Och de största områdena med hög tidsåtgång var (som jag gissade på) mjölkning och kalvskötsel, men även skrapning/rengöring av liggbås (det trodde jag däremot inte). Så vi fokuserade på dessa områden när vår personal fick vara med och tänka vad vi ska göra åt detta. Det kom många bra idéer och förslag, allt från en bobman (en skrap- och strömaskin) till att påfösningsgrinden skulle kunna justeras. Det var roligt att det kom så många tankar! 🙂 Nästa steg  hur vi ska gå vidare ska vi fundera ut med vår rådgivare.

Och idag blir våran Edvin 7 månader! Här på bilden inspekterar han och farmor gr 1 (första mjölkningsgruppen) med gr 10 (dräktiga kvigor) i bakgrunden. 🙂

Edvin gr 10