Hallå Hallå!
Thomas Åkerlund heter jag och är 20 år. Jag är uppväxt på familjegården hemma med 30 uppbundna kor + rekrytering. Redan som liten så var jag alltid med och sprang i lagårn och blev tidigt intresserad om avel. Så efter att ha bläddrat fram å tillbaka i de gamla kopärmarna ett antal gånger så kan jag det mesta om korna hemma även de som levde före mig. Aveln är mitt största intresse och sedan hösten 2010 så seminerar jag och gör genvägen själv. Nu över vintern så har jag jobbat hemma på familjegården men nu i maj så börjar jag jobba på en annan gård som jag jobbade på förra sommaren. Det är en nybyggd lagård sen 2009. Med en robot och ungefär 65kor. cirka 65% Holstein och 35% SRB men det försöker jag att ändra på !
Jag har även en tvillingbror och en syster och alla vi tre är intresserade av jordbruk. Jag och min bror har planer på att ta över och utveckla gården hemma om några år.

Jag sitter även med i styrelsen i Gävleborgs SRB klubb så jag kommer även skriva lite om vad som händer i vår klubb.
Jag kommer att blogga mest om vad som händer på gården hemma men det kan även komma något från gården jag jobbar på och om jag är på studiebesök någonstans. Jag tycker det är väldigt intressant att åka runt och kolla på andra gårdar och se hur de tänker och vad de har för ideér.