Det märks att vi nu är i mitten av oktober, det känns verkligen mörkare både på morgonen och eftermiddagen. Har inte hunnit bli så kallt ännu, någon enstaka morgon med minusgrader. Och det är tur, för vi har en hel del djur kvar ute. Så ett av projekten som pågår nu, förutom att köra ut gödsel (vi får bara sprida tom sista oktober pga av att vi är i ett nitratkänsligt område) är att utöka möjligheten att ha fler djur i den sk ”vedboden”. Kallas så för att det har lagrats ved på den platsen förut. Nu är det ett helt område där vi förvarar diverse saker, såsom flis, gamla djurtransporter, lastbilsflak mm. Plus ett hus med tak och väggar i bakkant där vi sedan två år har kvigor på en djupströbädd under vinterhalvåret. Men nu ser vi att vi helt enkelt behöver mer plats för kvigor och en del sinkor från den 3:e mjölkningsgruppens om är bärare av juverbakterien S.aures.

Så den här veckan har det grävts ur och satts L-stöd.

Annars så var jag som kretsråd på Växa Sveriges storkretsmöte i Stockholm i tisdags där norr och mitt regionerna träffades. Lång dag, men SJ lyckades faktiskt denna gång utan några förseningar. Sedan är det andra saker som måste fixas, som att rapportera Vila journaler, försöka göra schema och registrera inför en avstämning av projektet om ”Imrestor”, som jag har skrivit förut. (slags vaccinering av antikroppar hos korna). Avstämningen är på tisdag, då har vi hållit på ett halvår och ska utvärdera ifall vi ska fortsätta eller inte.