Vissa kor är som bekant mer speciella än andra. 802 Krona (Viken x Mörbylilla) som nu är inne på sin 9:e laktation är dräktig igen! Då blir man som sagt glad! Hon är egentligen lite för trögmjölkad, men är i övrigt en mycket bra ko, som är apelkastad (väldigt vackert på kor tycker jag). Så pga av att hon är trögmjölkad så blev det en köttrastjur denna gång. Men det ska bli kul med en 10:e kalvare. Hon har mjölkat 93 863 kg ECM hittills och därmed 24,06 i kg ECM/levnadsdag.

802 Krona

På tal om lite mer långlivad kor så har vi en ko som jag verkligen har tänkt ska passera 100 000 kg ECM strecket innan hon åker iväg på slakt-och nu har hon gjort det 🙂 793 Harpa (Långbo x Svista) har på 8 laktationer mjölkat 101 963 kg ECM och 25,98 kg ECM/levnadsdag. Hon har dock inte blivit seminerad något mer då hon har för höga celler pga en staf aures infektion. Nu mjölkar hon 17 kg i snitt, så det var på håret att hon lyckades mjölka sig i mål 🙂 Det blir nog slaktbilen nästa gång.

Nu har vi även kört 3:e skörden av ensilage, blev mycket stor (som tur är!) men vi är fortfarande inte helt hundra på att vi kommer att klara hela foderåret, bla på grund av att det har blivit så pass mycket mindre med halm. Bevattningen verkar dock ha gjort sitt åt-på de åkrarna var det dubbel skörd (!) Men vi ska inom de närmaste veckorna försöka beräkna hur mycket som vi verkligen har.