Nu drar vi igång SRB-föreningens ungdomsgrupp.

Målet med gruppen är att ge engagerade ungdomar ett forum att träffas i och en kanal att föra fram sina åsikter om SRB-rasen och dess framtid. Vi kommer även att ansvara för SRB-föreningens kontakt med naturbruksgymnasierna.

Gruppen kommer att anordna aktiviteter för ungdomar, t.ex. studieresor och avelsmöten, där det kan ges tillfälle att visa på (yngre) bönder som lyckas bra med SRB.

Styrgruppen fanns med i SRB-montern på Elmia. Vi fick ta emot drygt 20 intresseanmälningar, det känns väldigt uppmuntrande att det finns så många som är intresserade redan på ett så tidigt stadium. Vi kommer att sammanställa de önskemål om aktiviteter som framfördes i anmälningarna och så snart som möjligt presentera förslag på aktiviteter för 2012.

Styrgruppen består av:

Anja Dalhög, 27 år

Robert Albertsson

Andreas Rofors

Björn Johansson

Patrik Isaksson

Om du vill anmäla dig till ungdomsgruppen, eller har några frågor så tveka inte att höra av dig till Anja,

lommaryd@gmail.com

eller Robert, albertsson_83@hotmail.com.

, 26 år, Tockarp, Aneby, har gått Tenhults naturbruksgymnasium, arbetar åt sin far med gårdens drygt 50 kor, varav 95 % SRB. Har haft ansvar för aveln i besättningen sen han lärde sig läsa. , 24 år, Aspa gård, Askersund , jobbar som förman i besättningen på Aspa med 320 årskor, varav 85 % SRB. Målet är 100 % SRB med 10000 kg per ko/år och 2,7 laktationer., 28 år, Roo, Eksjö, har läst produktions- och driftledare på Vreta 05-07 och har även jobbat på andra mjölkgårdar. Jobbar sedan hösten 2008 heltid på föräldragården, där finns det ca 70 kor, 95 % SRB. Gården ligger i Småland och omfattar även skog. , 28 år, Synnerby Tomten, Skara. Bedriver ekomjölksproduktion med 25 SRB-kor sedan två och ett halvt år tillbaka. Senaste merit; Elmia-champion. , Lommaryds Prästgård, Aneby. På gården finns 60 SRB-kor plus rekrytering.