Insåg att jag skrev förra veckans blogg 1/4. Men det var inget aprilskämt ang den nya gården, om det var någon som trodde det 🙂 Däremot blev våran provmjölkning som genomfördes samma dag ett aprilskämt- 309 prover tappades och blandades ihop på labbet! Så vi kommer att få göra en ny- suck! Inte bara att det är bortkastad arbetstid utan även att det planerade besöket med veterinären för att gå igenom juverhälsan blir uppskjutet, samt resultat från dräktighetsanalysen (PAG).

Annars har senaste veckan varit rätt upp och ner, mest med allt nytt på den nya gården. Jag åker dit varje dag, men det är svårt att få tiden att räcka till helt enkelt. Har även bestämt oss för att ta några fokusområden och jobba med mest: mjölkavkastning, kalvhälsa, klövhälsa och djurförsörjningen. Och det är ju som bekant rätt så komplexa områden när man jobbar med mjölkkor….

Har hunnit med några möten också, dels med veterinären ang strategin framåt med klövhälsan (på den ordinarie gården) och övrig hälsa och idag var det vårmöte med SRB föreningen. Intressant föreläsning om genomisk selektion! Imorgon måste jag göra klart lönerna och så är det några halta kor på den nya gården som måste fixas, klövvårdaren kommer dit, för det finns ingen verkstol där så att vi kan fixa dem själva. Sedan har tydligen nästan hela den här veckan också gått 🙂

(Fick tyvärr inte till någon bra bild den här veckan)