Nu pustar vi ut efter SRB-stämman! De var verkligen hektiskt innan, men allt förlöpte bra tyckte vi i klubben, även deltagarna verkade nöjda, det vi har hört hittills. 🙂

Dingla är hemma igen och vilar sig i soffan 🙂

Nu är det snart dags för helsädesensilaget att tas. Är lite olika moget så vi har svårt att avgöra när exakt vi ska skörda det. Det lovas regn nästa vecka också, vilket inte gör beslutet lättare.

I torsdags när jag tittade till sinkorna på betet så fick jag en överraskning. 880 Vega hade kalvat. 3 veckor för tidigt. Brukar hämta sinkorna 14-21 dagar innan kalvning, så hon skulle ha varit med i nästa omgång. Och det var 2 PYTTEsmå kalvar som levde! En tjur och en kviga. Jag vägde kvigan (som är störst) till 15 kg. Äter ca 1,5 liter mjölk per gång och är superpigga.

Här i jämförelse med en kalv som är född samma dag, i ”normalformat”.

mms_20150811

Och imorse så hade 1355 Ada kalvat som vi har väntat SÅ på, hon är nämligen inseminerad med Highlandcattle. 🙂 Det blev en stor kviga,  jag utlovar ett foto i nästa blogginlägg 🙂