Den här veckan så var det dags för det här årets sista klövverkning. Vi kör som vanligt under 4 dagar och hinner då ca 360 djur, beroende på hur många kvigor som behöver verkas. Det har gått bra hittills, men det är en del planerande med hur personalen ska jobba för att det ska flyta på så bra som möjligt för alla inblandade. Vi har haft en hel del akut halta kor på sistone, det är frustrerande både med kor som är halta och därmed mår dåligt på något vis men även att det läggs ner enormt mycket tid på att kolla upp dem. Nu är det förutom jag (som inte gör det så ofta nu), 3 av tjejerna i ladugården som kan kolla upp halta kor. Det är väldigt bra att korna inte behöver gå länge med sina problem, men man vill så klart att problemen inte ska uppstå! Vad vi ska göra närmast är att utreda lite mer vad problemen beror på, vi har sedan mars fört en journal på alla kor som tas upp i verkstolen av oss ”lekmän” och nu ska vi efter samrådan med veterinären sammanställa detta för att se om vi kan se något mönster-är det mest limax, blödning etc, vilken grupp går kon i och vilken klöv handlar det om och utifrån det förhoppningsvis kunna hitta roten till dessa mängder av halta kor.

Idag så startade dagen rätt tidigt för min del vid kl 06.30 (jag tycker fortfarande att jag har sovmorgon när jag inte börjar kl 04.00) med veckans veterinärbesök för Vila. Jag var bara med på en del, resten sköter veterinären och en av de anställda. Sedan så var det skjutsning av äldsta barnet till förskolan (som absolut inte vill åka dit-han ska vara hemma och jobba) och resten av förmiddagen gick åt till att göra iordning inför löneutbetalningen för september. Samt mail, något telefonsamtal och allt annat som gör att tiden går 🙂 Sedan är det lunch och dags att hämta hem han som vill jobba från förskolan 🙂