SAMSUNG

Nu har vi fått hem mixern. Den var lite för tung för lastmaskinerna i grannskapet, så de fick hjälpas åt för att få av den av lastbilen. Det gäller bara att få tag i en större lastmaskin till den ska på plats. Vi får forska lite i grustagen runt i kring om det finns någon, kommunen har en, men den får inte användas på ett sätt som kan ”konkurrera med lokala företag”. Väl på plats ska mixern byggas in och så ska vi få ordning på intransporteringen av ensilaget till fodervagnen. Dels behöver vi få tag i en 8 meter lång transportör, dels behövs det lite nya stolpar för att stötta rälsen, som redan finns på plats. Den som satte upp rälsen var aningens oförsiktig när det gällde avbärningen. Ett projekt att bita i efter Elmia.
Vi skulle behöva mixern redan nu. Vi började fora av  tredjeskörden härom veckan och korna blev omedelbart lösa i magen. När foderanalyssvaret kom fick vi bekräftelse på våra misstankar, 409 i NDF. I övrigt är det bra värden (11,2 MJ och 177 råprotein)så gick det bara att blanda med nåt så vore det kanon. Klas körde in halm, men vi har bara långhalm och det mesta hamnade ute på ränngallret. Vi ska testa ett nytt kraftfoder med mer fibrer för att se om det kan passa bättre. Vi har även skickat in en analys på vetet för att se vad det innehåller. Kvigornas foderbord är bättre utformat så där är det inga bekymmer med halmen.

SAMSUNG

Vi har fått ägna ett par dagar åt att snygga till korna för att få ordning på bieffekterna av det skarpa ensilaget, så vi kan ta emot studiebesök på torsdag och lördag. Randall tycker att vi hellre skulle lägga tiden på att kela med honom.

SAMSUNG

1190 Lilja efter tvätten.

I eftermiddag och kväll har vi klippt och tvättat de båda tjejerna som ska till Elmia. Lite finputsning kvarstår som vi får ta nr vi kommer fram. Jag hade lite problem att hitta nya skär till trimmern vi använder till juver och huvuden, det visade sig att de håller på att säljas ut och att de var slut på Granngården i Jönköping, som tur var fanns det kvar i Lidköping och Lina var snäll och hämtade ut dem åt oss.