I måndags hade vi Genvägen och individavel på schemat. Samt veckans ”Vila” besök, men det är jag inte så involverad i nu mer, tack vare en bra anställd som sköter det 🙂 Inför den här körning av Genvägen hade vi bett avelsrådgivaren att ta fram siffror på hur mycket köttraskorsning vi egentligen kan använda i vår besättning. Vi ligger idag på 19% inseminerat, men det är 14 % som har kalvat senaste året med en köttraskorsning. Genom programmet ”Simherd” som Växa använder sig av så kan man räkna fram en lönsam nivå, med bibehållen rekryteringsprocent mm för andelen köttrasinseminationer. Vi hamnade, med våra besättningssiffror på 40 %. Till och med 50% var möjligt, men då fick det inte bli några störningar som kunde riskera djurförsörjningen. Men jag trodde verkligen inte att vi skulle kunna gå så högt då vi tex enbart använder ca 3 % könssorterad sperma. Men en ”safe” nivå skulle i alla fall vara 40% inseminerat (men det blir av förklarliga skäl färre som kalvar in). Vi sa att vi skulle satsa på 30% denna genvägen omgång för att mjukstarta (och för att min  man inte skulle bli för nervös över att få för lite djur, vi har alltid lite olika åsikter om detta). Men vi hamnade på 39 %, så vi tyckte att vi var jätteduktiga 🙂

Demokörningen av mixervagen fortsätter, inget beslut är ännu taget om vi kommer att köpa den eller inte, men det verkar som att det är rätt så betydande skillnad i dieselåtgång men även arbetstid.

Vi har också haft månadens personalmöte. Bla annat så diskuterade vi och repeterade vi sinläggningsrutiner men vi var även ut i ladugården och tittade ”praktiskt” på var man ska rengöra i ändlägena vid utgödslingarna (som VÄLDIGT ofta inte blir gjort). Ibland är det helt enkelt enklast att gå och titta på ett sådant arbetsmoment tillsammans för att få mer klarhet i hur det ska göras, och att det ska göras varje gång för att göra det så mycket enklare.

Nästa vecka har vi besök från Kommunal ang vårat arbetsmiljöarbete, så det har varit lite genomgång inför det också och letat på alla papper.

Verkstadbygget rullar på- nu är snart taket på 🙂