I tisdags morse började vattenpumpen strula. Det händer ibland att den oförklarligt slår i från och i regel är det bara att slå på den igen. Några gånger har vi fått pumpa i luft i accumulatortanken så har det varit frid och fröjd sedan. Nu hjälpte det helt plötsligt inte att starta om. Klas var färdig med mjölket och allt var diskat så i den änden var det inga bekymmer. För min del var det lite besvärligare, jag stod med en omgång ostmassa som skulle förvandlas till ostkaka, utan möjlighet att diska nåt, eller tvätta händerna. Väldigt besvärligt. Man är inte medveten om hur många handtvättar det blir på en dag i mejeriet, innan vattnet är borta och man inte kan göra det längre. Jag stoppade ostmassan i kylen med hopp om att kunna fortsätta lite senare, när rörmokarn löst problemet. Han kom, undersökte saken och kallade in en elektriker. Han hittade inte heller felet, så istället fick vi ringa traktens brunnsborrningsfirma. De kom med en bil och vevade upp pumpen. Det visade sig att motorn gett upp. Det var knappt att det gick att dra runt den för hand. Som tur var hade han med sig grejer så det gick att få fart på det igen. Klockan kvart över fyra var vattnet tillbaka igen. Tack och lov hade korna inte reagerat under dagen, utan lugnt sovit vidare. Ostmassan fick jag däremot kassera, den hade hunnit surna under dagen, trots kylförvaring.

SAMSUNG

Vattenpumpen på väg ner igen.

I går var det utgödslingen som genomgick reparationer. Vi var nu dessutom i ett läge där gödseln i pumpbrunnen inte längre gick att pumpa. Vi dras än så länge med en ganska dumt utformad pumpbrunn, avlång, där det med jämna mellanrum blir ett tjockt svämtäcke, som inte går att bli av med annat än med grävskopa. Grävmaskinisten från grannbyn var här och öste dän allt i tisdags kväll, tack och lov. Nu ska det väl klara sig tills vi har rivit gödselbrunnen och fått ner en ledning till urinbrunnen, som ska fungera som pumpbrunn till den nybyggda brunnen. Felet på utgödslingen visade sig vara två sönderskavda slangar i kulverten, som går under båspall och foderbord, så steg ett var att mota ut damerna som står rakt över kulverten så det gick att komma åt. Vi hade inte tillräckligt många skruvskarvar hemma, så jag fick sticka iväg till Linderås och hämta ett par. Klas skar bort det skadade och fixade iordning upphängningen av slangarna på nytt. Stora problemet är att ett par dagar med fulla rännor gett korna utmärkt tillfälle att smutsa ner sig.

Det är inte bara bekymmer, tack och lov. Två åkrar är nu klara för sådd. Vi har haft fantastiskt höstväder, fortsätter det så här är det inga problem med att få höstbruket klart. Åkern på bilden nedan, där vi lade ihop dikena i fjol har rett sig fint i år.

Morgondimma över nyplöjd åker.

Till den positiva sidan hör även måndagens styrelsemöte i Skara. Vi hade ett bra och konstruktivt möte. Mycket roligt på gång framöver.