Idag lyckades vi med bedriften att sortera ut småkvigorna som rymt in till semineringskvigorna. Det gick ganska lätt då deras grupperingar inte ändrats. Det var bara och ge kraftfoder åt dom större i foderhäcken och sen åt dom mindre i krubban, som vi fått transportera dit. Och så hade vi byggt en ring med grindar runt, som var bara att stänga när alla sprang till krubban. Så nu går dom med två barnvakter. Flyttade två kvigor som ska in för kalvning samtidigt som småttingarna ska in, 1 september. Verkar lugnt så långt…Om dom kommer på vift via vattnet en tredje gång, stänger vi bort stranden för dom! Stängde in korna idag. Flera har vattnig diarre´. Dom dricker nog i geggapölarna på betet. Får gå ner och se om det går att stängsla bort dom på nåt vis. För det går jätte bra att vara ute trots regnet, då vi har betongplattan vid ut- och ingångarna nu. Betet håller, än så länge.Och tyvärr så höll inte fylltömmaren, trots nytt lager. Handskottning 🙁 . Tur nog har vi några 1:a skördsbalar från ifjol kvar. Och typiskt att korna inte kan gå ut och äta, för det är jätte mycket mat där ute.. Men i morgon eftermiddag kommer nya motorn och växellådan, så förhoppningsvis så är det bara i morgon, handarbetet. Ringde igår till Rekordverken för att få tag på nya grejer och det gick bra, däremot gick det inte att ordna en snabbare transport än en vecka… Denna motor havererade för en 12-13 år sen, och då var det en på Rekordverken som fixade grejerna till tåget i Skövde, och så hade vi det nästa dag. Men nu var det TOTALT omöjligt att ha den servicen! Inte kunde man ens skicka det med en taxi till Skövde heller..Usch, vad det är tråkigt med oservicsminded folk när man har bråttom med grejer. Så maken bad dom fara å flyga och ringde Neuero istället. I dag har grejerna kommit till Luleå och i morgon får vi hit det med en granne. Så det löser sig nog. Annars är det full rulle på förberedelserna för 1:a skörden. Planerar börja slå söndag, om vi har vädergudarna med oss. Sent som tusan men det blir jätte mycket foder :).