I fredags var det både embryoinläggning samt lastmaskinskurs på tapeten. Lastmaskinskursen (som gav behörighet att köra lastmaskin) höll Maskinringen Dalarna i -teorin var på en lokal i närheten men vi använde våra maskiner på eftermiddagen. Så det var fullt upp att hinna blanda allt foder innan lunchtid (vi blandar ett lass på eftermiddagen åt mjölkkorna i vanliga fall). Som tur var så var det en av killarna som brukar blanda foder som redan gått denna kurs-så han kunde vara hemma och ägna sig åt det. Det framkom dock under dagen att de som gick även fick behörighet för att köra grävmaskin-så vi fick trolla fram en sådan också på eftermiddagen för att även kunna utföra de förarproven.

Edvin kom med på eftermiddagen och även han erbjöds en behörighet när han visat upp sina grävkunskaper. Här gräver han ikapp med sin farfar. 🙂

Det sista embryonet som vi köpt denna gång skulle läggas in på fredagen. Kvigan hade en fin gulkropp-så det var bara att köra. Tyvärr kom inte inläggaren igenom cervix-så det gick inte att utföra och embryonet var ju därmed ”förbrukat” när det hade blivit upptinat. Och de andra två kvigorna som vi har lagt in på har blivit brunstiga efteråt igen-så det blev tråkigt nog inte en enda dräktighet efter dessa embryon.

I tisdags så hämtades det en till kviga som ska få flytta till Finland för embryospolning- henne har vi beställt 3 st embryon efter och hoppas så klart på bättre tur framöver.

Den här veckan är det sportlov här och vi har faktiskt kommit iväg med barnen (även om de är för små för sportlov egentligen) på först pulkaåkning och idag fick Edvin göra sin premiärtur på slalomskidor. Det gick bra-med tanke på att det är ca 15-20 år sedan föräldrarna senast åkte slalom. Vi bor bara 2,5 mil ifrån Romme Alpin som är en rätt stor skidanläggning så avståndet är ju egentligen inget hinder.