Igår var vi på Lean utbildning igen. En givande dag med legobygge på eftermiddagen. Vi var en figurerad fabrik med olika stationer som skulle producera ihopbyggda legobitar på tid och sedan jämfördes vi emot de andra två ”fabrikerna”. Var väldigt kul att se hur lätt flaskhalsar uppstår och hur tävlingsintriktade de flesta kan bli 🙂

Klara var med i bärselen och min svåger Fredrik (han som springer) är transportören som fick det svettigt emellanåt 🙂

I förrgår var det månadens personalmöte. Vi gick bla igenom årets kokontrollsiffror. De flesta områden ligger vi lika, men vi har bla sänkt kalvdödligheten till 0,8 % (från ca 2 %) så det är väldigt kul! Detta mest tack vare att vi har färre diarréer och de kalvar som får diarré blir inte lika sjuka. Det vi ska satsa på framöver är mera mjölk, vårat mål är 12 000 kg ECM per ko och år, vi ligger nu på runt 11 500 kg ECM. Men även öka andelen levererad mjölk till mejeriet (det är ju det som man får betalt för). Det hoppas vi på bla genom att sänka antalet mastiter och följa upp foderstyrningen bättre och snabbare och tillvänja kvigor inför kalvning tidigare ( 4 veckor istället för 3). Hoppas att det kan ge resultat!