Äntligen har jag tid/orkar jag med bloggen igen. Efter midsommar, som förlöpte i fest och lugnets tecken, drog vi igång vårt uppskjutna vårbruk igen. Maken harvade och jag sådde och vältade. Blev färdig igår kväll kl.23. Väderprognosen visade jätte mycket regn idag. Skulle börja kl.04. Hittills har det inte kommit en enda droppe.. Men så gott att få bocka av det, som hängt över en. Allt kom som i oordning ett tag, pga värmen i början på månaden. Igår hann vi med det sista kvigsläppet också, minisarna. Dom skötte sig bra men var otroligt stressade ett tag. Det var ju 23 grader varmt, så dom såg ut som om dom fick värmeslag. Placerade sig på rad längs transportkärran och flåsade. På kvällen låg dom och idisslade och i morse, med 18 grader och mulet, verkade dom må prima.
DSC_0270Vår första Ullimulli-kviga kalvade. Är det månne ett schmallenbergoffer? Normal dräktighet i tid, men underutvecklad kalv, död förstås, och konstiga bakben och huvud. Kvigan är bra, men inte så särskilt social. Sen har det kalvat en fin R Facet-Hilma, efter sonens första showmanshipkalv 360 Hilma (J Valon). Hon fick en kviga efter Tornado. Gammel-Docka fick sin 6:e kalv, en tjur efter Super.DSC_0289 Och äntligen kalvade 451:an! Hon var 9 mån dr den 7/6! En tjurkalv efter en Y-vik simmental.