I dag har det kalvat tre kvigor. Först ut var 1223 Bruna e. Pellpers x Torpane. Kalven är efter en hemmatjur, vi brukar välja ut och stamboksföra en betäckningstjur varje år som får gå och efterkontrollera brunsterna. Den här var efter Toho och vår gamla Jurist-ko, som envisas med att få tjur-kalvar hela tiden. Vi måste ju göra vårt bästa för att få ha kvar hennes gener på något sätt. Tyvärr blev det här en tjurkalv, men vi har fått några döttrar efter honom.

DSC00848

1223 Bruna

Därefter var det 1240 Götas tur. Hon är efter Gunnarstorp x S Adam. Hon fick en tjurkalv, hon kalvade helt själv, men verkar ändå ha skadat en nerv, hon hade lite svårt att stå upp. Det hade kalven också, men han hade svårt att räta ut frambenen. Vi får se hur det går för dem.

Sist ut för dagen var 1787 Zora från Juby, e Oblique  x Melby, som vi samäger ihop med Andreas Rofors. Hon fick till skillnad från de andra två en kvigkalv. Kul.

SAMSUNG

1787 Zora och 1313 Zora

Jag tillbringade förmiddagen i mejeriet, med ostkakstillverkning. Jag håller på och förbereder inför Aneby-dagen på söndag. Det är dessutom skönt att passa på att bunkra upp så mycket som möjligt så här års när det fortfarande är lite svalt på mornarna. Sommartid blir det väldigt varmt i mejeriet, med ett fönster i söderläge och med ytsgryta och ugn påslagna. 28 – 30 grader är ingen ideal arbetstemperatur. Om det blir som vi hoppas blir nästa mejerilokal i norrläge. Nu äntligen är pumpledningen till nya gödselbrunnen klar. Nu är det bara pumpen som saknas. Den fjärde juni kommer förvaltaren och inspekterar ledningen. Så kan vi passa på att gå igenom lite framtidsplaner.

DSC00764

En bild från min tripp till London och Chelsea Flower Show. En av mina favoriter från bland årets visningsträdgårdar. Blommor, blommor, blommor från 8:30 till 19:00. En kanondag.