…har det hänt på våran gård. Tyvärr en massa tråkigheter över jul och nyår. 4 st kor har vi varit tvungna att avliva/självdött! :.( det är lika många kor som vi brukar ha gå bort under ett helt år för oss! Vi ligger på ca 1% självdöda/avlivad kor om man tittar på statistiken.  1 av korna fick en akut staf. aures mastit och blev knalldålig. En annan fick högersidig löpmagsförskjutning och inte blev bra. Samt 2 st mycket mystiska kor som fick kramp, blev kalla och dog väldigt snabbt. Jätteledsamt!!!

Men annars så rullade helgerna på och det var dags för provmjölkning igen. Vi provmjölkar alltid i början av månaden och det är svärmor som sköter själva provtagningen vid morgon- och lunchmjölkningen.

DSC_0258

Och efter varje provmjölkning har vi genomgång med vår besättningsveterinär, genom programmet Individjuver. Väldigt bra tycker vi. Vi går igenom celltal, paddlar och provtar aktuella kor. Sedan grupperas korna efter detta, det är ca 5 kor varje gång som får byta grupp.  Den andra gången i månaden så kör vi fertilitetsundersökning på kor som inte visat brunst 50 dagar efter kalvning och dräktighetsundersöker kvigor. Denna gång gjorde vi både och eftersom vår veterinär har varit sjukskriven en månad. Vi avhornar varje gång också, dvs varannan vecka. Vi gjorde 25 st den här gången. Tiden för dessa besök har redan minskat då vi dräktighetsundersöker korna genom provmjölkningen, PAG. Smidigt och bra! Vi hade bara en tom av 16 provtagna kor den här gången 🙂 Annars så dr undersöker jag också emellanåt.

DSC_0262

Vår veterinär i full färd 🙂