Nu kör vi ensilage! Lite blött på åkrarna men helt ok i övrigt. Vi har nu mer underkapacitet vid strängläggningen, den som kör strängläggaren är jagad hela tiden av hacken och vagnarna 🙁 Det är väldigt svårt att få en helt trimmad vallkedja, så fort man byter maskin/upplägg så är det i alla fall någonting som sinkar resten lite grann. I år så har vi (av våran samarbetspartern för ensilage egenhändigt konstruerad) extra frontvikt på en av lastmaskinerna för att lyckas packa bättre. Det är inte bara fördelar med att gräset kommer hem fort.

Edvin plansilo

Edvin tyckte också att det var klart att köra 🙂

Vi kör med två lastmaskiner i plansilon och packar. Men händer det något/ en frånvarar en kort stund så är den andre efter på en gång. Maken är en av packarna- och han har det svettig som han oftast uttrycker det för att hinna med. Ensileringsmedlet tillsätts vid hacken och i år så är sprutmunstycket flyttat för att få ett bättre reslutat (man lär sig saker när man går på kurs) 🙂

Lastmaskin plansilo