Det har verkligen varit full verkstad den här veckan, under tisdagen så lastades och restes tanksilon! Lite häftigt att beskåda, barnen tycket verkligen att det var spännande! Så nu är det ännu mer aktivitet för att installera allting. Maken och en anställd håller på med rörmockning, det är 1-2 personer från Delaval och jobbar med sin del samt elektrikern och snickaren.

Provmjölkning (tycker att jag skriver om det nästan hela tiden, men en månad går tydligen fort!) och djurflytt står också på schemat. Blev en lyckad embryoinläggning i måndags. Ett ”gratis” embryon som vi fått som kompensation då vi har haft dåliga resultat på de andra inlagda embryona. Så nu hoppas vi på det här…Har även fått hem två stycken andra embryon efter ”våran” kviga 2550, så nu väntar vi på att några lämpliga kandidater ska bli brunstiga då vi lägger in på naturliga brunster.

Jag jobba även med att välja ut överflödiga kvigor som vi vill gallra ut. Vi vill ha 10-12 st nya kvigor att seminera varje månad, och vissa månader finns det lite fler. (det har inte slagit igenom än så klart att vi har ökat köttrasandelen ytterligare) Så jag tittar på deras genomiska värden samt hur bra jag tycker att modern är. Jag vill göra det så tidigt som möjligt så att vi slipper föda upp dem längre än nödvändigt, men nu var det ett tag sedan jag gjorde det. Hade många kalvningar i januari, så ur det gänget med kvigor har jag selekterat en hel del (började på 28 kvigor, nu är det 18 st) men om vi inte får iväg alla får vi väl hoppas på att de går att sälja som dräktiga- för vi vill INTE ha en sådan till kalvningsboom igen.