Nu har nästan all snö töat bort här. Trist med slask, men jag håller tummarna för att det ska hinna ner lite tjäle innan nästa snöomgång.

Innan snön försvann hämtade flyttade vi lite djur mellan ladugårdarna. En sinko och en kviga som skulle hem bestämde sig för att ta den långa vägen genom betena istället för den genaste vägen. Sista biten gick vi vägen. Vi fick i alla fall dagens motion av att pulsa i 20 – 30 cm snö i ett naturbete 🙂

DSC01238

Vi provmjölkade i torsdags. Vi har bytt koncentratet och det har visat sig ha positiva effekter på mjölkmängden. Fettet har gått ner, men än så länge tar mjölkökningen ut det, så vi har samma netto. Det börjar närma sig byte av ensilageomgång, till ett fack blandat 2a- och 1askörd, så det är dags att se över foderstaten överlag. Vi har inte fått igång blandaren än. Men det närmar sig.

Så här långt på kontrollåret ligger vi plus på produktionen jämfört med det förra utan att kostnaderna har ökat (tack vare ett skarpare ensilage i år). Sånt känns alltid bra.