Det har verkligen vräkt ner med regn under tisdag och onsdag den här veckan. Det kom mellan 120-150 mm på ett dygn! (lite lokalt utplacerade, olika kalibrerade regnmätare kan förklara skillnaderna). Det var verkligen inte bra för någonting. Vi hade som sagt planer på att köra tredje skörd med ensilage samt att börja tröska. Men det dröjer väl både med det ena och det andra om jag säger så. Mycket blött på betena kan jag lova också.

En åker med vete dränkt

Bild på ett av betena på den nya gården

Fick i alla fall koladugården på den nya gården tvättad med hjälp av Växa Sverige- skönt att det är klart! Nästa vecka ska vi ge oss på att tvätta klart lösdriftsstall nr 2 på Janpers, med egen personal. Genomförde även klövverkning under två dagar denna vecka, gick bra, även om det var en del funderande vilka kor som skulle verkas. Men är rädd för att det blir ännu knepigare nästa gång, måste komma på något bra system för att hålla koll på det hela.

Har haft STORA problem med den kära skrap- och strömaskinen Bobman senaste veckan. Maken har skruvat, väntat på reservdelar och skruvat igen, men idag verkar den gå igen. Inte alls som den ska, men vi får ut torven och kan strö med maskinen, men inte skrapa. Har fått köra in torven med minilastare och skopa under tiden, rätt omständligt och tidskrävande.

Har börjat att skola in minsta barnet på förskola och äldsta har börjat förskoleklass, han får bland annat åka buss dit, så det är mycket trötta barn på kvällarna(eller redan på eftermiddagen egentligen).