SAMSUNG

I dag bakade jag årets första omgång semlor. Mumsigt!

Vi hade Veronica från Växa i Tranås ute och dräktighetsundersökte i eftermiddags. Tio av tolv var dräktiga, de andra två var osäkert, ganska få dagar än så länge, så hon vågade inte säga säkert. Skönt att det börjar jämna ut sig med kalvningarna, med kalvningar  ganska jämnt fördelade även på hösten.

1224, en av de bästa förstakalvarna, var förmodligen dräktig till mitt på dagen, när Klas kom ut för att fora eftermiddagsmålet innan dräktighetsundersökningen, hade hon en jättestor blodflytning. 🙁 Nu håller vi tummarna för att hon ska bli ren och börja cykla direkt.

SAMSUNG

Stellan

Förrförra veckan kalvade den första kvigan vi ”råkade” köpa från Ljusfall i somras, 1343 Stella, e Oblique x Gunnarstorp. Vid köpet var hon dräktig med Bet-on-me, nu fick hon en nästan helvit tjurkalv, som fått namnet Stellan. Han har varit lite grinig när det gäller ätandet. Det tog ett par pass innan han kom på vad vi menade och även senare har han varit aningens odisciplinerad och lämnat en del av mjölken. Klas var ledsen, han är förtjust i kor med massa vitt, men hos oss är 99 % av alla vita kalvar tjurar. Är det någon mer som har märkt något liknande?

Jag tycker det är finast med R7 till R5, men man kan ju inte var överens om allt 🙂

Vi har fått de första köttraskorsningarna nu, två kvigor, tur att vi använde köttrassperma så det inte fyllde på kvigbeståndet.