…har gått lite trögt i år. Kvigorna har inte varit särskilt aktiva i sommar och kollen har väl inte varit på topp när det har varit så körigt och dåligt väder. Men igår fick jag äntligen göra dom första semineringarna. Två tog jag bara på flytningar, en chansning. Men en var ordentligt aktiv i alla fall. Dom äldsta är ju födda i april, så det är ingen panik. Men jag brukar ju vilja ta dom på 14 månader.Så här loja var dom idag när jag skulle kolla dom…Njuter i solen, men det är mycket mygg, knott och bromsar på dom. Trist att det inte finns nå medel att använda på dom, om dom nu gjorde nån nytta..?Var iväg och kollade upp dom lågdräktiga kvigorna, dom blir väldigt närgångna…Verkar vara i fin form allihopa, trots knott och mygg och bromsar där också. Den här liraren har svassat runt här några dar. Ståtliga horn. Hoppas att han inte fastnar i nåt stängsel med dom. Annars är det den enda som synts på hela sommaren.
Idag kom det ett sånt där tråkigt brev från Viking. Inte helt oväntat dock.. Dom har slaktat vår väntetjur Alun. För låga genomiska värden. Hade +15 från början men har rasat till +7. Men enligt siffrorna ska han ge högresta kor med bra exteriör, bra lynne och bra mjölkbarhet som lever länge…Vad mer kan man begära: Jo, mycket mjölk kanske..Det är det han saknar. Synd. Jag har en kviga efter honom med Melby som mf.
Nu har vi haft sommar i flera dar, och man känner sig nästan nöjd med solsken…Svårt att tänka sig att nästan hela sommaren var såna här dar förra året. Så olika det kan vara. Nu är det visst slut på solen några dar, för nu kommer den ”finska snurren” in över oss igen. Ungefär var 4-5:e dag sveper det här regnvädret över oss efter att ha snurrat runt över Finland. Funderar på hur man kunde flytta bort Finland… 😉