Jag har tidigare skrivit om att vi tycker att vi får slå ut för många kvigor för att de inte blir dräktiga. Jag tror personligen att det beror på försämrad brunstpassning. Vi har diskuterat åtgärder och för ett tag sedan slog maken till och beställde 100 st Sensetime transpondrar med system från Växa. Det ska ju enligt utsago vara väldigt bra 🙂 Nu har det anlänt och vi har precis börjat att montera på transpondrarna. Kvigorna är klara men nu återstår det att montera på korna också. Vi har kvar Delavals aktivitetsmätare till korna, men vi har ju upplevt att det fungerar sämre sedan vi bytte till Delpro som managmentsystem. Så det ska bli spännande att se om det här kan ge någon effekt på dräktighetsresultaten hos kvigorna, men även så klart korna. I torsdags fick vi även en liten webbkurs hur det fungerar med en kille från Växa. Så nu är det väl bara att öva att läsa av kurvorna 🙂

På torsdag förmiddag hade vi även Lean möte för den här månaden, har blivit lite förskjutet då vi bla har haft inskolning på schemat. Det var ett bra möte då vi började att jobba med ”5 S” (städa, sortera osv) Vi fick hitta olika områden på gården som vi ville göra detta på och jag tror att alla tyckte att det var roligt! Annars så har de flesta grupper jobbat med olika slags tavlor eller så kallade ”SOPar” (standardrutiner). Men det är lite komiskt vilken aktivitet det blir på alla (inkl mig själv!) dagarna innan nästa lean möte, för att ”hinna klart” med sina arbetsuppgifter. Det är alltid bra att ha ett slutdatum för att få saker gjorda 🙂