På onsdag och torsdag gjorde vi ett ryck och körde in alla småkvigor. Betet är rätt torftigt nu, torrt som det är. Dom har ju fått koncentrat hela sommaren men är ändå tufsiga och tunna. Tycker egentligen inte om att ha ute kalvar som är yngre än födda i december. Dom kan inte försörja sig själva, tycker jag. Men Astrid har ju bestämt det, då det är ju bara att rätta sig efter det. För huvudsaken är ju att människan mår bra….eller? Tog även in dom som är kvar att seminera. Skönt att slippa ränna efter dom och kolla brunster. Och så var det fyra närkalvande kvigor och en närkalvande sinko.
Vi har även haft en babyboom: 4 kalvar på 16 timmar! Först ut var en tjur efter Indigo, 2:a en kviga efter Ejstrup, 3:a en tjur efter Solero och sist en kviga efter Leroy. Indigo-tjurens mamma, 463 efter St Hallebo, fick pares. Så svår att hon höll på att coola av innan veterinären kom. Låg och drog som sin sista suck när veterinären stormade in och räddade livet på henne. Har en gång haft en sån här akut men det gick också bra. Nu är hon uppe men matlusten är inte på topp så idag fick hon en laddning kalk av veterinären igen.
På torsdag eftermiddag åkte jag och sonen till Kalix. Hos våra kollegor i Tandfors finns såna här gulliga balar:
DSC_0381
DSC_0383Dom är placerade på varsin sida om vägen, mitt emot varann. Roliga va?! Jag vill också ha nån som kommer å målar på våra balar!