Nu är vi snart på väg mot Italien. Vi håller på och fixar de sista förberedelserna inför resan. Klas skär ut ensilage, gör rent hos kalvarna o.s.v. Vid tolv kommer en av granntjejerna, som ska ta hand om vår innekatt, vår stackars änketupp och som även ska starta fodervagnens middagskörning om dagarna, för att lära sig hur fodervagnen fungerar. Jag tog till mig fördraget om LEAN på mjölkföretagardagarna, där de pratade om att det ska vara lätt att göra rätt. Så den här gången har vi kompletterat instruktionerna till avbytaren och medhjälparna med bilder. Dels av fodervagnen och slutenheten, men också hur vi vill att båsen, gångarna och mjölkrummet ska se ut vid dagens slut. Sånt som är väldigt mycket svårare att förmedla i skriven text. Det ska vara lätt att göra rätt.

DSC01347

I går plockade vi ner en sträcka med taggtråd inför en skogsavverkning som stiftet ska börja med nästa vecka. Det var en av få staket som vi inte bytt sen vi kom hit. Det är bra att staketbytet nu sker i samband med en avverkning, vilket gör att det blir så mycket lättare att få den nya staketsträckningen bra. Det kanske också ger en möjlighet att få ordning på de väldigt eftersatta dikena i betet, vars utlopp har försvunnit någonstans i skogen.

Klas har renoverat på upphängningen av foderrälsen. På den sträckan vi har använt sedan vi kom hit hade skruvhålen börjat glappa upp sig, så skruvarna började krypa ut. Inget kul och absolut inte lämpligt att lämna över till en avbytare, så skruvarna är nu utbytta mot gängstänger som går rakt genom bjälkarna, i väntan på ett framtida byte av stolpar och bjälkar (ett stort projekt som snabbt närmar sig). På ungdjursbordet, där rälsen har varit oanvänd sen vi kom hit, handlar det till största delen om att förstärka den nuvarande, lite för optimistiska upphängningen. Sen kan vi börja använda Huma-vagnen, som vi köpt för att transportera in det blandade fodret, utan att riskera att vagnen trillar ner. 🙂 Hittills har vi utfodrat ungdjuren med Avanten, vilket går snabbt för Klas, men är lite bökigt för en avbytare, så det kommer förhoppningsvis spara massa tid när vi får igång allt.