I går hittade jag en sinko med en praktmastit. Hon var riktigt dålig. Men hon piggnade på rejält efter att ha fått ut den här sörjan ur juvret. Pyogenes, stinkbomben… 🙁 Hon fick penicillin och nu hoppas jag att kalven stannar kvar i hennes mage en månad till. Hon är dräktig med O Brolin x-vik. Detta är en ko som är mer eller mindre tvångssinad. Hon ville inte ge sig på nåt vis. Och detta är nu priset man får betala… Suck. Hon är en 1:a kalvare som ska kalva på 11-mån intervall. Det är verkligen svårt att bedöma om man ska ta dom tidigt eller inte, speciellt 1:a kalvare. Dom kan vara så svåra att få i sin om dom mjölkar bra. Det är ju en Hilma (efter TP Ellert) så jag borde nog ha förstått att hon skulle mjölka bra, men med en plan med könssorterat vill man ju vara på i tid. Nå, i bästa fall blir hon ju 3-spent och kan mjölka bra ändå. Bara vi får kalven!

Idag har vi öppnat kvigornas andra silofack. Det var ju täckt med plast och ett slags kraftigt nät+gruskorvar i kanterna. Innan snön kom så tog vi ju bort det nedre nätet och vek det övre dubbelt, så det finns kvar när snön smält bort. Och vilken fröjd att täcka av!!! Det var ju nästan roligt!! Bara leta upp korvarna och skotta bort snön och skära bort  plasten. Ingen jä-la sand att hacka och sortera från fodret. Å kvigorna blev så glada över nytt fräscht foder, då dom sen i höstas ätit ett år gammalt, blött foder. Men får man inget annat så går det ju ner… Idag smällde det ju till och blev kallt på riktigt. -23 just nu, men bara tills i morgon, då blir det mildare igen. Och jag bytte från att ha skejtat i skidspåret hela säsongen, till klassiska skidor i går…Upptäckte idag att det finns några andra muskler i kroppen som jag inte använt på ett tag…Träningsvärk!!