Varför föds kalvar som inte vill dricka två och två?  Är det nått som verkligen kan pröva mitt humör så är det korkade kalvar som inte fattar att dricka. De allra flesta fattar direkt men så plötsligt dyker en kalv upp med en tunga som snurrar runt i munnen och fattar inget, då kan man ge sig den på att det inte dröjer länge förrän nästa lilla dumstrut kommer. I fredags natt föddes två st nästan samtidigt och har 2 ggr per dag resten av helgen blivit drängt av råmjölk, idag drack de små liven äntligen själva.  Är av den uppfattningen att det är bättre att sonda den första råmjölken än att de får för liten mängd och/eller för sent, men samtidigt är det lite som att förlora, så jag håller på rätt länge innan jag ger upp. Kalven nedan var jätteduktig att dricka så hatten av för den.

Vår fullfoderblandning består av lutad vete, koncentrat, drav, ensilage, halm, salt och mineraler. Vi utfodrar under morgon mjölkningen och direkt efter mjölkningen på em. Är alltid lite av en happening då vagnen kommer fast det så gott som aldrig är helt rent på mat på foderbordet. Fast i den nya delen där de verkar trivas så mkt bättre där kan det bli lite lite ibland, så många fler kor som vill vara där.