Vi har en 1:a kalvare som är någonting alldeles utöver det vanliga!
På 356 dagar har hon mjölkat 16 569 kg ECM!! Hon mjölkar ännu 36-37 kg/dag med 4,9% fett och 3,6% protein, och har varit över 50 kg ECM flera månader. Hon har av förklarliga skäl varit svår att få dräktig, har t.o.m börjat på en ny rad i seminboken. Det gör jag normalt inte, efter 7 semineringar brukar det få vara nog. Men Perla hon mjölkar ju bara på så jag var påväg att byta ras, men hon fick en sista chans med en SRB-ungtjur och till slut tog hon och ska kalva i december.
Perla är efter S Adam och VR Kiri. Hennes förmödrar har inte varit speciella på nåt vis, bra kroppar men djupa juver. Och djupt juver det har hon, men bra spenar. Hon fick en dotter i juli förra året efter Haslev X-vik.
DSC_0390
Nu är våran kvigfoderskörd hemkörd och klar. Vädret har varit mycket bättre än prognosen och vi har t.o.m haft lite varmt, men INTE över 20 grader ännu. Nu ser man att det händer lite med återväxten. Och potatisen. Tänk att vi har inte ännu kunnat äta av egen färskpotatis, normalt brukar vi alltid kunna göra det i månadsskiftet juni-juli! Insådden ser sådär ut, mycket ljusgröna fält¨med syrebrist.
Nyss kom det en störtskur, nu skiner solen. I morgon och på tisdag väntas mera regn. BEHÖVS INTE!!