Fullt ös även den här veckan 🙂 I måndags var en veterinär hos oss från Gård och Djurhälsan för att öva på att titta på kalvars lungor med ultraljud, detta för att detektera ev lunginflammation. Ett arbetssätt som man tydligen använder sig mycket av i USA. Intressant att hänga med och fick även kika i ”glasögonen”. För det var inget ultraljud med bilden bredvid, utan man såg bilden i ett par ”glasögon”.

På tisdag förmiddag skedde revisionen från Svenskt Sigill, det hela gick bra och vi blev godkända. Några småsaker som vi skulle fixa, men som inte blev en sk avvikelse. Pust- vad skönt att det hela är klart för den här gången!

Onsdag genomgång av ”Årsvila”, dvs en årsavstämning för våran villkorade läkemedelsanvändning. Vi diskuterar inte bara hur många kalvar som blivit behandlade för tex lunginflammation, utan det som tar tid är diskussionen runt allt som vi vill förbättra- och den listan är ju nästintill oändligt.. 🙂 Tittar även igenom fertilitetsresultaten, hur många kalvningar det är framöver osv. Hann nästan inte färdigt innan nästa möte den dagen, då men byggnadsrådgivaren från Växa som ritar kalvstallet åt oss. Nu är det nästan färdigt för att skicka in för förprövning (Halleluja!),det är några lutningar på golven vid kalvhyddorna som vi måste lösa.

Idag har det också varit kontor/mötes dag. Veckoplanering, tavelmöte och så en del tid vid google för att hitta billigare mjölkningshandskar (ett led i coronatider är att det har skett en VISS prisökning insåg vi). Så jag hann väl ungefär hälften av vad jag hade tänkt, i vanlig ordning 🙂