I går blev vi färdiga med tröskningen. Höstvetet gav ca 6 ton/ha (ca 1 ton över förväntan) och ca 4 ton/ha på vårvetet, helt ok i vårt område och med vår begränsade skötselnivå. Vi sprutar aldrig spannmålen. Enligt våra beräkningar skulle hektar-kostnaden för sprutningen landa på ca 1000 kr. För att gå ihop sig skulle sprutningen behöva leda till ett ton mer per hektar, vilket känns omöjligt. Så mycket kan knappast ogräset hålla tillbaka skörden. Våra produktionskostnader ligger på knappt 4000 kr/ha tack vare en äldre, välfungerande maskinpark. Sen tillkommer i år inlejd tröskning på ca 1000 kr/ha.

I dag fick vi halmen pressad och Klas har kört in ca en tredjedel. En del balar plastades för att underlätta lagringen.

Jag har tillverkat ostkaka och åkte sedan till Asby skördemarknad, där min mamma och hennes väninna sålde för min räkning. Vi var lite för snåla när vi packade frysen, så ostkakorna höll på att ta slut för dem. (Vi har skaffat en liten skåpbil så att även någon utan BE-kort kan få med sig frys och kyl, lite av vitsen med att ha någon som kan stå och sälja på egen hand om jag först måste köra ut vagnen).

IMG_1547

Vi sålde fyra kor häromdagen till en bonde i grannsocknen. Nu bör mjölkplatserna räcka hela vintern. Skönt att inte behöva pussla för mycket ytterligare en säsong.