…meteorologerna. Det kom snö(!) igår och några grader kallt. 🙁 En del av snön har smält bort till idag, men det var -5 grader imorse när jag började mjölkningen. Inte vidare Påskväder direkt. Men kvigorna som vi har på gården 1,5 km ifrån oss verkade rätt nöjda ändå 🙂

Och så klart eftersom att det är helg så rasade spannmålskrossens skruv sönder igår eftermiddag. 🙁 Spannmålen räckte som tur var till dagens morgonutfodring av korna, så vi kom iväg på påskfirande till mina föräldrar i alla fall.  Men det är makens huvudvärk att laga skruven idag istället. På ladugårdsfronten så är det lite tråkigt med 2 sjuka kor som får bo i box till och med. Det är sällan det är någon som är så sjuk så att de behöver tas åt sidan. En har acetonemi, har blivit sondad några dagar med ”energidryck”, men behöver nog cortison också eftersom att det inte vänder riktigt. Den andra har en mystisk åtkomma, nykalvad, äter dåligt och en STOR svälld knöl under hakan. Hittar inga fel i munnen. Vi hade en liknande i höstas som det tyvärr slutade med att vi fick ta bort, hon blev helt enkelt inte bra. Så det är lite extra pyssel där också.

Annars så får vi önska er alla en Glad Påsk!