Skaraborgs SRB-klubbs utställningsträning på Uddetorp

Den 28 september samlades tretton förväntansfulla deltagare på Uddetorps skolan, för att lära sig hur man tränar inför en koutställning. Lärare för kvällen var jätte duktiga Malin Knutsson som höll en oerhört inspirerande och lärorik kurs. Det är väldigt tydligt att Malin ”brinner” för att träna och visa kor. Vi fick lära oss hur man väljer ut rätt djur till utställning, vilket foder som är bra för att få mycket volym i kroppen, hur djuret tränas att visa upp sig på bästa sätt, vilken utrustning som ska användas, vilket schampo som är bäst och om ”makeup” tillbehör som finns för att ”dölja” brister hos djuret. Det senare för att lura domaren då det är lite det som en utställning går ut på, nämligen att få fram det bästa hos djuret.

Efter den praktiska delen åt vi smörgåstårta som klubben bjöd på. Då fanns det även tid för att ställa frågor och prata kor. En supertrevlig kväll med likasinnade som verkligen gav mersmak.

Stort Tack till Malin för att du delar med dig av allt ditt kunnande och Tack Nicklas Fernström för att du tog med gänget från Sötåsen!

Åsa Augustsson och Annika Strindgård

Malin Knutsson med Baronessa och elever från Sötåsen. Malin visar hur kon ska ställas upp.

Glada tjejer på utställningsträning. Från vä Sofia Eliasson, Frida Andersson, Baronessa och Malin Knutsson.