Den här veckan får har vi verkligen fått känna av alla sorters vinterväder, fram och tillbaka. I helgen minus 10 till minus 20. I går em snö. Kväll regn. På morgonen -6. Nu +2.
I ladugården var allt som vanligt i morse, möjligtvis nån extra sen ko, men inte som vi väntade oss. Antal mjölkningar hade sjunkit lite men mjölkmängden var densamma. Nu har väl inte riktigt alla kor fattat det här med frikotrafik ännu, dom går genom roboten av gammal vana, för antalet som bara passerar utan mjölkning var också detsamma. Nå, vi får se vad som händer framöver.
Idag har vi bytt en kedja i kvigornas utgödsling. Den gick av när det var kallt, den var ganska slut. Och så har vi flyttat om lite sinkorDSC_0501Månne hur många kalvar Gammel-Lucia har i sin mage?? Ser ut som minst tre! Hon ska kalva nu för 6:e gången, dräktig med Buckarby. Hoppas på äntligen en kviga efter honom.
Vi tog även in tre kvigor till VMS-gruppen: 559 Rosa, tvillingsyrran till 558 Rosa (Super- SAdam) som hade så jobbig kalvning här för några veckor sen. Och sen två Nora Prästgårdingar. Dom är inte att leka med, dom där tjejerna. Det är med fingrar som insats att få på dom transpondern, fast den ena gick att lugna ner med lite kindkli. Men otroligt nog blir dom jätte bra fungerande kor, lugnar ner sig rejält, som tur är…
558 Rosa är i stort sett återställd. När man vet om det ser man däremot att höger bakben är lite svagt och slängigt när hon går, men inte mycket. Och kalven är som en 2 månaders… Pigg och glad.