Josefin ringde förra veckan och frågade om vi slog ut många kor för dålig juverform, hennes uppfattning var att så inte var fallet på Österfors. Svarade att jag hade samma uppfattning och idag tog jag mig tid att kolla upp våra utgångsorsaker. Mycket oxå för att få kött på benen vad gäller vårt nya NTM. Det som kostar ska ju ha en hög vikt i NTM, det som inte gör det ska ha mindre. Förra året var missvisande då vi sparade avkastningmässigt dåliga kor då vi behövde alla kor pga utökningen. Men tittar man på året före så gick  10 % av utslagskorna ut pga låg avkastning. Tråkigt var att i princip alla var röda…….Dålig juverform var noll.  Mastit, ben och klövar och fertilitet var de största anledningarna att de försvann, fler svarta än röda försvinner pga dålig fruktsamhet. Rätt intressant att kolla upp och fundera över.

Föregående vecka var kall med ett par nätter med -27, i Ickholmen var det runt -30. Märklig kyla oxå för det blåste lite hela tiden så man frös från morgon till kväll. En 14 månaders kviga fastnade i Ickholmen, var dit på em för att seminera och fick syn på henne då. Ringde efter hjälp och fick lös henne, medtagen men reste sig och va med de andra. Mickis var dit på kvällen och allt va lugnt. Men på morgonen var hon död. Antagligen nån inre blödning, väldigt tråkigt och man funderar över vad vi kunnat göra annorlunda.

Det har nu tinat så pass i Ickholmen så i morgon får vi igång utgödslingen, några timmars mindre jobb/dag med att skrapa.  Vi har oxå fått en köttras korsning som har öron som en åsna. Väcker munterhet så fort nån får syn på den.