Vi fick för någon vecka sedan erbjudande från VikingGenetics om vi ville sälja en kviga för embryospolning till Finland- och vi tackade ja. Hon heter 2550 Britta (Heikki x Vilano) och har +27 i genomiskt värde. Mamman 2246 Britta är en ko som jag gillar. Igår var avelsansvarig från Växa ut besiktigade kvigan och modern och idag så fick veterinären göra sin besiktning och provtagning. Och sedan så är det våran tur att fylla i diverse papper. Men imorgon ska de nog kunna läggas på brevlådan 🙂

2250 Britta som bor i ”gr 7”

Rätt lugn vecka annars, mockning av diverse kalvningsboxar, dags för provmjölkning mm. Rapportering till Fora, Svenskt näringsliv mm står också på agendan (JÄTTEkul).

Uteavdelningen fortsätter bygga på förlängningen av verkstaden och imorgon så kanske takstolarna kan komma på plats.

Jag har tidigare skrivit om att vi har haft problem med nyfödda kalvar som kanske äter första målet mat och sedan matvägrar, sväller upp i magen och att vi inom några dagar tvingas ta bort dem. Vi har obducerat och man har kommit fram till att man tror att det har varit en tillväxt av bakterier i magen som orsakat gaser. Vi har bla jobbat mycket med hygien på tex nappflaskor/sond och har sedan i somras gett järninjektion till alla nyfödda kalvar. Sedan dess har det endast varit en kalv med dessa symtom och som vi obduktion visade sig ha en missbildning i tarmen. Nu fick vi en till, som visade sig också ha en missbildning! Båda holstein och det kan vara genetiskt att de får detta (de har inte samma far). Men har kontaktat Växa för vidare utredning/rapportering. Men det känns i alla fall bra att den sista åtgärden för de kalvar som fått gastillväxt kan ha hjälpt med järninjektioner. (är tydligen vanligt hos lamm med järnbrist).