Den här veckan så började vi inskolningen av våran dotter Klara, så jag har inte hunnit jobba så mycket som jag brukar då man ska vara med som förälder ”hela dagarna” (max 4 timmar) på förskolan. Jag hoppas att det kommer att göra att det går lite lättare att skola in henne än med hennes storebror, då körde man en snabbare variant på inskolning. Och då tog det tid för honom att acceptera att han skulle vara där. Men å andra sidan så vill han för det mesta inte åka dit så där väldigt gärna nu heller- han ska vara hemma och jobba säger han 🙂

Men det mesta måste ju rulla på, som bekant, fastän man inte är på gården så mycket. Vi har haft personalmöte, ett långt möte med mycket diskussioner hur man ska göra med vår kära Bobman i olika avseenden (hur mycket strö ska användas, hur ska spjället stå, vem ska fylla på den osv) samt ett nytt arbetsupplägg som innebär att vi får dela upp en del arbetsuppgifter som nu är ”över” efter att den 5:e personen på schemat som nu delvis är bortrationaliserad. Det blir så klart kämpigt i början och det är ju inte alltid roligt att få mer att göra, men vi hoppas att det kommer att bli bättre i slutändan. Vi ska testa detta i 2 veckor, nu när vi är alldeles för få som kan jobba, och hoppas att det kommer att fungera.

Annars så har maken försökt att laga en utgödsling i den äldre lösdriftdelen under större delen av veckan. Men det verkar fungera nu efter en del fixande och väntande på reservdelar. Idag så öppnades 2:a skörden med ensilage och nu hoppas vi verkligen på att det ska bli lite mer fart på mjölkmängden på korna, 7 dagars medel har legat på runt 34 kg i snitt länge, dock bra halter ( ca 4,5 % fett och 3,7 % protein), men vi skulle vilja ha ut liite mer av damerna för att det ska kännas bra.