Den 17 januari välkomnar vi till årsmöte i Brastad, Bohuslän.

Dag 1

Vi träffas klockan 13:00 i Öhed, där Rikard Mikaels, ledamot i ungdomsstyrelsen, och Beatrice Karlsson bedriver mjölkproduktion sen hösten 2013. Vi tittar på korna och får höra om deras tid som nyblivna mjölkproducenter.

Efter studiebesöket samlas vi i Folkets hus i Brastad. Väl där börjar vi med fika.

15.45 får vi lyssna till Lars Påfvelsson från LRF, som tidigare har suttit med i Skara Semin under många år, han berättar om sin erfarenhet inom föreningsvärlden.

Därefter följer årsmötesförhandlingar och kvällen avslutas sedan med middag.

För den som vill finns möjlighet att övernatta i Folkets hus. Medtag liggunderlag och sovsäck eller dylikt.

Dag 2

Startar kl. 08.30 med frukost sedan tar vi vårt pick och pack och åker till Brålanda, där vi ska på 3 st studiebesök; först på Lundens Ayrshires & Holstein, där Leif Larsson och Gunilla Lindqvist bedriver mjölkproduktion i ett robotstall med ca 60 mjölkande. Sedan åker vi till grannarna Magnus och Lars-Erik Karlsson, som har ca 120 röda kor som mjölkas i ett parallell stall, Lars-Erik är även styrelseledamot i SRB-föreningen och en av ungdomsgruppens mentorer. Sista besöket för dagen görs hos Göran & Christina Larsson på Bäcken som har 35 st mjölkade i ett traditionellt stall. Deras fantastiska kofamilj Linda har nu i ett par generationer gjort rent hus i SARA-klassen på Elmia.

Anmälan önskas senast 15 januari för matens skull. Anmälan görs till Rikard Mikaels med sms på nummer 0735319012 eller per mail till rikard.mikaels@gmail.com

Kostnad för övernattning 150 kr.

Välkomna önskar