I morse föddes den här fina Helenkvigan som är efter Nora Prästgård, dom börjar bli rätt många nu… Kalven har en vit hinna över det ena ögat. Försöker avgöra ifall hon är blind, men hon blinkar då när man viftar framför ögat. Men det kan ju vara att hon ser ljus och mörkt. Nån som varit med om detta? Hon är då pigg och glad och hittar mammas mat som man ska.

Vi har ett överskott av foder och kommer troligen att få brist på halm. Köpa halm nu är ju som att köpa guld! Vi har väldigt torra 1:a skördsbalar som vi tänkte att man kunde prova strö med…Ser inte så kul ut…Mörkt och luktar konstigt, och så torra är dom ju inte, om man jämför med riktig halm. Fördelade en bal på två boxar, så vi får se hur länge det håller. Det var ju väldigt mycket foder men jag tror att det håller bäddarna torra sämre. Skulle egentligen vilja använda helsädsbalarna, men dom behöver vi till utfodringen. Tjurarnas magar strejkar och kornas halter sjunker utan helsäd. Men halmen jag har kommer räcka till sommaren, så man kanske ska försöka köpa då, när lagrena ska tömmas. Vi får ju lägga på drygt 1 kr/kg för transporten från ex Uppland. Ibland får vi tag på lokalt, men i år tror jag nog det är kört. Det är nog inte många här uppe som lyckades bärga nån halm i höstas. Eller har jag fel? Hör av er!!